Bijzondere Zaken – De Automatische Garage, gemak of gevaar?

Het is altijd leuk om een praktijkvoorbeeld te geven van een dossier die ons Juridisch Bureau zoal behandelt. Deze maand: de parkeergarage-zaak.

In de grote steden, bijvoorbeeld Amsterdam en Utrecht, zie je een nieuw soort parkeergarage, zogenoemde “automatische parkeergarages”. Wat is nu anders dan reguliere parkeergarages? Bij de automatische parkeergarage rijdt de klant niet meer een garage in om zelf een plekje te zoeken en te parkeren, maar rijdt de klant de auto op een speciaal plateau. Nadat de klant de auto heeft verlaten, “parkeert” het systeem de auto. De auto wordt ondergronds door het systeem in een vakje geplaatst. Een hele praktische oplossing ter voorkoming van autoschade (hoeveel lak is er wel niet zichtbaar op de muren in garages?) en bovendien scheelt het een hoop ruimte.

Nu heeft zo’n systeem als vanzelfsprekend een maximale omvang qua grootte van de auto (dat is men wel gewend van reguliere garages), maar ook een maximaal toelaatbaar gewicht. En dat laatste is nieuw. Wie weet nu het gewicht van zijn auto? Onze klant in ieder geval niet en bood zijn auto ter parkeren aan terwijl deze auto het maximale gewicht – zo blijkt achteraf – overschreed. Niet heel veel, 5% maar toch. Je zou dan toch verwachten dat het systeem een melding geeft, zoals wij dat bijvoorbeeld kennen van een lift in een gebouw. Maar nee, dit systeem geeft geen melding maar kon de auto klaarblijkelijk ook niet aan, want hoe kwam de auto terug? Zeer zwaar beschadigt: zijkanten en bovenkant ernstig beschadigd, herstelkosten maar liefst een kleine tienduizend euro!

Uiteraard spreekt de eigenaar van de auto de garagehouder direct aan, maar die is heel kort door de bocht: 1. het maximale gewicht staat in de algemene voorwaarden en 2 aansprakelijkheid wordt via diezelfde voorwaarden volledig uitgesloten (bekende “parkeren op eigen risico”), sterker, de garagehouder stelt de eigenaar van de auto aansprakelijk voor vermeende schade aan het parkeersysteem. Dat is het moment dat de klant ons Juridisch Bureau inschakelt met de mededeling: ‘HELP!’.

Wij nemen zo’n zaak graag aan en onderzoeken alle punten. Kun je aansprakelijkheid uitsluiten? Hoe redelijk is het om zo’n belangrijk beding in de voorwaarden te zetten? Is cliënt aansprakelijk voor de schade en wat is dan redelijk? Hoe zit het juridisch (wat zegt de wet en de rechtspraak hierover), enzovoort. Uiteraard treden wij in dat kader ook direct in contact met (de advocaat) van de wederpartij om er alles aan te doen de zaak minnelijk op te lossen. Blijkt dat niet te kunnen, dan volgt – zoals in deze – een gerechtelijke procedure.

Het Juridisch Bureau – Van der Meer & Philipsen biedt in deze dan een helpende hand.

Auteur: mr. S.N. (Saskia) Peijnenburg
 

Direct contact

+31 (0)72-5147000 +31 (0)72-5147029 info@vdmph.nl

Van der Meer & Philipsen

Rogier van der Weydestraat 2
1817 MJ Alkmaar

Nieuws

Wet bekendmakingen aan personen zonder bekende woon- of verblijfplaats...

Lees verder

Per 1 mei: Versneld hoger beroep door second opinion...

Lees verder

Eerste Kamer akkoord: Nederland krijgt internationale handelskamer...

Lees verder

Henk Naves voorgedragen als voorzitter Raad voor de rechtspraak...

Lees verder